Regulamin organizacji nauczania indywidualnego (NI) oraz zindywidualizowanej ścieżki kształcenia (ZŚK)
- NI jest formą realizacji obowiązku szkolnego oraz nauki, organizowaną dla uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
- ZŚK organizowana jest dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
- NI organizuje się na czas określony w orzeczeniu wydanym przez zespół orzekający działający w poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
- ZŚK organizuje się na czas określony w opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
- NI oraz ZŚK organizowane są w porozumieniu z organem prowadzącym, w sposób zapewniający realizacje wskazań wynikających z potrzeb edukacyjnych dziecka oraz zalecanych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, określonych w orzeczeniu / opinii o NI / ZŚK
- W NI oraz ZŚK realizuje się treści wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania w liceum dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia.
- Tygodniowy wymiar godzin w ramach Nauczania Indywidualnego wynosi 12.
- Uczeń realizujący NI może być, na podstawie odrębnych przepisów, zwolniony z uczestnictwa z zajęć wychowania fizycznego, języka obcego oraz informatyki.
- Zajęcia NI odbywają się w miejscu pobytu ucznia.
- Zajęcia ZŚK odbywają się na terenie szkoły.
- Do ucznia objętego NI lub ZŚK mają zastosowanie ogólne zasady dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania określone w obowiązujących przepisach prawa oraz w Statucie Liceum.
- Zajęcia, które nie odbyły się z powodu nieobecności ucznia, o której nauczyciel nie został z minimum 2 godzinnym wyprzedzeniem poinformowany w uzgodnionej z nauczycielem formie (np. przez e-dziennik lub sms, jeśli został uczniowi udostępniony numer), uważa się za zrealizowane. W takiej sytuacji nauczyciel wprowadza temat zajęć i nieobecność ucznia w e-dzienniku. Lekcja nie podlega odrobieniu.
- W przypadku nieuprzedzonej nieobecności ucznia nauczyciel przesyła uczniowi tematy do samodzielnej realizacji i uznaje się, że lekcja została zrealizowana. W sytuacjach wyjątkowych np. w związku z trwającym procesem rekrutacji nauczyciela dla pracy z uczniem, dłuższą usprawiedliwioną nieobecnością nauczyciela, zmianą terminów rehabilitacji / zabiegów / konsultacji lekarskich ucznia możliwe jest odrobienie zajęć za zgodą dyrekcji.
- W dzienniku elektronicznym nauczyciel odnotowuje datę i zrealizowany temat zajęć.
- Jeśli uczeń nie uczestniczył w zajęciach, nauczyciel nie odnotowuje tematu lekcji i frekwencji.
- Jeśli lekcja nie odbyła się z powodu nieuprzedzonej nieobecności ucznia, zajęcia nie podlegają odrobieniu.
- Jeśli lekcja nie odbyła się zgodnie z planem lekcji z powodu usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela lub ucznia zajęcia nie podlegają odrobieniu (z wyłączeniem sytuacji z punktu 13).
- Na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia i na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia ucznia umożliwia uczęszczanie do szkoły, dyrektor zaprzestaje organizacji NI oraz powiadamia o tym poradnię, w której działa zespół, który wydał orzeczenie i organ prowadzący szkołę.
- W przypadku niestosowania się przez ucznia do zasad organizacji zajęć NI / ZŚK, dyrektor informuje o tym fakcie poradnię psychologiczno–pedagogiczną oraz organ prowadzący.
- NI / ZŚK uruchamiane są w terminie 5 dni roboczych od daty wpływu do szkoły orzeczenia lub opinii o ZŚK / NI.
- Datą rozpoczęcia NI / ZŚK w e-dzienniku jest dzień następny po przyjęciu orzeczenia lub opinii o ZŚK / NI na dzienniku podawczym.
- Lekcje przypadające na dni ustawowo wolne od nauki szkolnej i dni z tzw. puli Dyrektora nie podlegają odrobieniu.
- Lekcje odbywają się w dni robocze.
- W przypadku konieczności pracy z uczniem w ramach NI stacjonarnie w domu ucznia zamieszkałego poza Gminą Miasto Kraków, NI zlecane jest szkole najbliższej miejscu zamieszkania ucznia, za porozumieniem dyrekcji obu szkół.
Rodzice lub pełnoletni uczeń
– Rodzice lub pełnoletni uczeń występują do poradni psychologiczno-pedagogicznej o wydanie orzeczenia o potrzebie NI lub opinii o ZŚK i załączają do wniosku właściwą dokumentację lekarską oraz opinię wychowawcy klasy,
– Rodzice lub pełnoletni uczeń wypełniają wniosek do dyrektora szkoły o organizowanie NI / ZŚK. Do wniosku dołącza się orzeczenie o potrzebie NI / ZŚK,
– Rodzice lub pełnoletni uczeń mają obowiązek zapewnić odpowiednie warunki do prowadzenia zajęć NI (osobne pomieszczenie, ciszę, odpowiednie oświetlenie i temperaturę w pomieszczeniu, bezpieczeństwo), a przy nauczaniu zdalnym niezbędny do prowadzenia zajęć dostęp do internetu oraz kamerę internetową,
– Rodzice lub pełnoletni uczeń powinni informować dyrektora szkoły, wychowawcę, pedagoga, psychologa oraz nauczycieli uczących o aktualnym stanie zdrowia ucznia oraz sposobach zachowania nauczycieli podczas zajęć w sytuacji zagrożenia zdrowia ucznia,
– Rodzice lub pełnoletni uczeń powinni poinformować nauczyciela uczącego o nieobecności ucznia przynajmniej z 2 – godzinnym wyprzedzeniem w formie uzgodnionej z nauczycielem (np. przez e-dziennik lub sms, jeśli został uczniowi udostępniony numer),
– Rodzice lub pełnoletni uczeń powinni informować wychowawcę klasy i pedagoga o sytuacjach mogących zakłócać lub wpływać na przebieg nauczania (np. zmianach sposobu leczenia czy rodzaju przyjmowanych leków).
Uczeń
– ma obowiązek punktualnie i regularnie uczestniczyć w zajęciach zgodnie z ustalonym planem zajęć.
Dyrektor / wicedyrektor
– informuje zespół uczących o wpływie orzeczenia lub opinii z poradni,
– wyznacza nauczycieli, którym powierza prowadzenie zajęć NI / ZŚK (w pierwszej kolejności wyznacza nauczyciela uczącego w danej klasie),
– przydzielenie nauczycielowi większej liczby godzin ponadwymiarowych może nastąpić wyłącznie za jego zgodą, jednak w wymiarze nieprzekraczającym 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć,
– w uzasadnionych przypadkach, może powierzyć NI / ZŚK nauczycielowi spoza placówki,
– na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia NI, może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia oraz warunków miejsca, w którym są organizowane zajęcia NI.
Pedagog
– informuje rodzica lub pełnoletniego ucznia o sposobach organizacji NI / ZŚK,
– przygotowuje propozycję podziału przyznanych godzin na poszczególne przedmioty objęte NI i przekazuje dyrektorowi szkoły do zatwierdzenia,
– na podstawie dostarczonego orzeczenia, opracowuje dokument organizacji NI / ZŚK. Dokument zawiera:
imię i nazwisko ucznia
numer orzeczenia o potrzebie NI / ZŚK
określenie okresu czasu organizacji NI / ZŚK wynikające z orzeczenia
miejsce realizacji indywidualnego nauczania
przydzielony tygodniowy wymiar godzin NI / ZŚK
– monitoruje systematyczne wypełnianie dziennika elektronicznego przez nauczycieli,
– zapoznaje uczących nauczycieli z orzeczeniem PPP w celu dostosowania programu nauczania do możliwości zdrowotnych ucznia oraz kontroli jego przebiegu,
– współpracuje z rodzicami lub pełnoletnim uczniem, z wychowawcą klasy oraz z nauczycielami, a w sytuacjach zakłócających przebieg NI / ZŚK zarówno ze strony ucznia, jak i nauczyciela, podjąć interwencję oraz poinformować wychowawcę klasy lub wicedyrektora szkoły,
– udziela nauczycielom wskazówek do pracy z uczniem uwzględniając zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej,
– wspiera wychowawcę w przygotowaniu opinii na temat ucznia do poradni psychologiczno – pedagogicznej.
Nauczyciel
– deklaruje przez e-mail wolę pracy z uczniem lub jej brak w ramach NI lub ZŚK najpóźniej następnego dnia roboczego od otrzymania informacji o wpłynięciu orzeczenia / opinii z poradni,
– informuje rodzica lub pełnoletniego ucznia o terminie zajęć i przekazuje informacje do administratora e-dziennika odpowiedzialnego za moduł NI / ZŚK,
– odnotowuje w dzienniku elektronicznym realizację zajęć (temat lekcji i frekwencję),
– dokonuje bieżącej oceny osiągnięć uczniów,
– ma obowiązek poinformować o zakłóceniu przebiegu NI / ZŚK pedagoga odpowiedzialnego za organizację nauczania indywidualnego,
– wszelkie uwagi odnotowuje w dzienniku elektronicznym,
– w przypadku nieobecności nauczyciela, informacja o odwołanej lekcji znajduje się w dzienniku elektronicznym Librus
– w szczególnych wypadkach (np. przekroczonym pensum nauczyciela dotychczas uczącego w klasie) podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania, nauczyciel może być obowiązany do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadaną specjalnością, których liczba nie może przekroczyć 1/4 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć.
Wychowawca
– pozostaje w kontakcie z Rodzicami ucznia i Pedagogiem Szkolnym,
– przygotowuje opinię na temat ucznia z pomocą pedagoga szkolnego.
Regulamin zatwierdzony Uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 30 sierpnia 2022 roku.