Procedura postępowania w przypadku cyberprzemocy w szkole
Cel procedury: Uporządkowanie czynności związanych z postępowaniem w przypadku zaistnienia zjawiska cyberprzemocy w szkole.
Podstawa prawna: Art.190a Ustawy z dnia 6 czerwca 1997r. – Kodeks karny
Cyberprzemoc – prześladowanie, zastraszanie, nękanie i wyśmiewanie innych osób za pomocą technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
Do zjawisk związanych z cyberprzemocą zalicza się mi.in:
- Robienie zdjęć innym osobom telefonem komórkowym bez zgody rodziców/opiekunów prawnych,
- Wstawianie zdjęć osób zarejestrowanych na fotografii bez ich zgód, a szczególnie
przy ich wyraźnym sprzeciwie, - Włamania na pocztę elektroniczną, strony internetowe, kradzież treści zamieszczonych
na prywatnych stronach internetowych, - Stalking (nękanie przy pomocy Internetu, telefonów komórkowych),
- Groźby i znieważania wysyłane za pomocą Internetu lub telefonów komórkowych,
- Umieszczanie wulgarnych treści w Internecie, publikacja ich w miejscach masowego dostępu dzieci i młodzieży,
- Bezprawne wykorzystywanie informacji,
- Uwodzenie i treści pornograficzne w Internecie.
W przypadku zaistnienia w szkole sytuacji związanych z cyberprzemocą, wprowadza się następujące procedury postępowania:
- W przypadku ujawnienia przypadku cyberprzemocy (zgłoszenie przez uczniów, rodziców, świadków zdarzenia, nauczycieli) należy stworzyć warunki do bezpiecznego zgłoszenia zdarzenia karalnego (zapewnienie anonimowości osobie zgłaszającej, szczególnie dziecku).
- O zdarzeniu informowany jest Dyrektor szkoły i jego zastępcy, wychowawca klasy, w której zaistniała sytuacja cyberprzemocy pedagog lub psycholog szkolny.
- Dyrektor szkoły, jego zastępca wraz z wychowawcą i pedagogiem bądź psychologiem szkolnym, ustalają okoliczności zdarzenia oraz świadków.
- W uzasadnionych przypadkach w procedurę włącza się nauczyciela informatyki, który pomaga zabezpieczyć dowody i/lub ustalić tożsamość sprawcy cyberprzemocy.
- Wszystkie dowody zastosowanej cyberprzemocy zbiera wychowawca wraz z pedagogiem lub psychologiem szkolnym
- Wychowawca lub pedagog szkolny podejmuje działania na rzecz natychmiastowego przerwania aktu cyberprzemocy (np. zawiadomienie administratora serwisu w celu usunięcia materiału, żądanie natychmiastowego usunięcia wszystkich filmów ośmieszających z telefonu sprawcy itp.).
- Pedagog lub psycholog szkolny udziela wsparcia ofierze i zapewnia jej pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
- Wychowawca przy pomocy pedagoga ustala, kto jest sprawcą zdarzenia.
- Gdy sprawcą jest uczeń szkoły, pedagog prowadzi rozmowę pozwalającą ustalić przyczyny dokonania cyberprzemocy. W uzasadnionych wypadkach należy udzielić sprawcy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, celem uniknięcia na przyszłość podobnych zachowań.
- Wychowawca klasy, do której uczęszcza sprawca zdarzenia kontaktuje się z rodzicami/opiekunami prawnymi sprawcy celem omówienia zachowania dziecka, zapoznania z materiałem dowodowym oraz decyzją w sprawie dalszego postępowania
i podjętych środkach dyscyplinarnych wobec ich dziecka. - W sytuacjach uzasadnionych pedagog powiadamia Komendę Miejską Policji i/lub sąd rodzinny o dokonaniu cyberprzemocy.
- Wobec sprawcy wyciąga się konsekwencje zgodne ze Statutem Szkoły.
- Uczeń, który dokonał cyberprzemocy jest monitorowany przez pedagoga i wychowawcę, celem zapobiegania aktom zemsty na osobach poszkodowanych.
- Jeśli sprawca jest nieznany, należy – o ile to możliwe – dokonać natychmiastowego przerwania aktu cyberprzemocy od administratora serwisu oraz powiadomić Policję.
- Wobec ofiary cyberprzemocy wychowawca podejmuje działania ochronne i wspierające.
- Sytuacja dziecka, które padło ofiarą przemocy, musi być monitorowana, aby nie dopuścić
do dalszych działań przemocowych lub odwetowych ze strony sprawcy. Podobnie należy postąpić w przypadku, gdy o zdarzeniu poinformowali świadkowie, a nie ofiara cyberprzemocy. - Rodzice/opiekunowie prawni dziecka – ofiary winni być natychmiast poinformowani o sposobie rozwiązania sytuacji związanej z cyberprzemocą.
- Z zaistniałego zdarzenia należy sporządzać przez cały czas wyjaśniania sprawy notatki służbowe, w której zawarte będą daty i miejsca rozmów, personalia osób biorących udział
w wyjaśnianiu spraw, opisy przebiegu wydarzeń oraz podpisy świadków zdarzenia i wyjaśniania sprawy.
Podczas wyjaśniania sprawy nie należy dopuszczać do konfrontacji sprawcy z ofiarą celem zachowania poczucia bezpieczeństwa ofiary cyberprzemocy.