W wyjątkowej przestrzeni Pałacu Potockich uznani pisarze i pisarki, wybitni tłumacze i tłumaczki, popularni dziennikarze i dziennikarki oraz literaturoznawcy i literaturoznawczynie po raz kolejny poprowadzili nieszablonowe warsztaty literackie dla uczniów szkół średnich. Bogaty program współtworzony przez doborowe grono prowadzących gwarantował szerokie spojrzenie na prezentowane tematy oraz wysoki poziom merytoryczny zajęć.
10 listopada uczennice i uczniowie z klasy II e o profilu artystyczno – architektonicznym uczestniczyli w zajęciach podczas kolejnej odsłony projektu Szkoła czytania Krakowa Miasta Literatury UNESCO. Zajęcia poprowadziła Pani dr hab. prof. UP Marta Eloy Cichocka – poetka i fotografka, badaczka literatury, tłumaczka m.in. Calderóna i Racine’a, Juarroza i Tkaczyszyna-Dyckiego. Opublikowała sześć książek poetyckich i dwie książki teoretycznoliterackie o poetyce współczesnej powieści historycznej. Na koncie ma również współpracę dramaturgiczną i translatorską z Michałem Zadarą, Wojtkiem Klemmem i Ignacio Garcíą. Laureatka m.in. I nagrody w konkursie poetyckim im. Haliny Poświatowskiej (2004), I Beca-Residencia Poética Internacional SxS Antonio Machado (2016) i Nagrody Krakowa Miasta Literatury UNESCO (2021).
Przedstawiamy impresje po Lekcji Czytania „Kiedy Krakowskie Biuro Festiwalowe zwróciło się do mnie z prośbą o poprowadzenie stacjonarnej Lekcji Czytania dla młodzieży licealnej w ramach jesiennej edycji Szkoły Czytania Krakowa Miasta Literatury UNESCO, długo zastanawiałam się nad wyborem tekstu literackiego. Co jest w stanie zaciekawić i poruszyć współczesnych licealistów: proza, poezja, a może tekst dramatyczny? Jak „odczarować” literaturę i zdjąć z niej odium szkolnego „przerabiania”, a odbiorcy tekstu przywrócić faktyczną sprawczość i odpowiedzialność za kanon literacki?… To problemy, z którymi mierzymy się również na zajęciach literatury ze studentami filologii. Po namyśle postawiłam na teatr Złotego Wieku, który ówcześnie pełnił społeczną rolę podobną do tej, jaką dziś ma Netflix czy HBO; a gościom Pałacu Potockich zaproponowałam czytanie sceniczne fragmentów dramatu „Życie to sen” Pedro Calderona de la Barca w nowym przekładzie mojego autorstwa, zrealizowanym początkowo na potrzeby realizacji tego dramatu w reżyserii Wojtka Klemma w Teatrze Współczesnym w Szczecinie. Roboczy tytuł naszej Lekcji Czytania brzmiał: „Każdy śni to, czym jest w życiu, choć nikt tego nie rozumie.” – przeznaczenie czy iluzja?, chociaż większą część lekcji zajęło nam czytanie z podziałem na role, a refleksje i wnioski każdy z uczestników mógł wyciągnąć samodzielnie. To była pierwsza stacjonarna lekcja, którą prowadziłam – i mam nadzieję, że nie ostatnia, bo uczniowie II LO im. Króla Jana III Sobieskiego ujęli mnie swoim entuzjazmem i energią wkładaną w interpretowane przez siebie role. Dzięki nim w Pałacu Potockich ożyła barokowa hiszpańska sztuka Calderona, uwielbianego przez Juliusza Słowackiego, osadzona w Polsce, której bohaterem jest Zygmunt, następca tronu uwięziony przez przezornego ojca na podstawie fatalnych przepowiedni wyczytanych z gwiazd – w trosce o to, by nie został tyranem swego kraju. Ostatecznie jednak wolna wola i rozum Zygmunta są w stanie zatriumfować nad determinującymi go okolicznościami, czy to astrologicznymi, czy też polityczno-społecznymi, że o rodzinnych nie wspomnę, co niech nam będzie inspiracją również w naszych czasach. Serdecznie dziękuję za tę Lekcję Czytania, a księciu Zygmuntowi, Rosaurze, Klarinowi, Astolfowi, Estrelli, królowi Bazylemu, Klotaldowi i wyrzuconemu przez okno Dworzaninowi gratuluję fantastycznej interpretacji spontanicznie zaproponowanych ról!
Marta Eloy Cichocka”
Dziękujemy po raz kolejny KBF za możliwość poznawania i doświadczania delikatności i siły literatury.
Organizacja: prof. Anna Czepiec-Mączka