Sobieski Sunrise Team w Pieninach


Po długiej przerwie szkolne koło górskie  Sobieski Sunrise Team 11 czerwca spacerowało po szlakach Pienin. Zdobyliśmy najwyższy szczyt – Wysoką! Opieka prof. Ilona Zych-Chodak i prof. Elżbieta Wójcik.

Laureatka Ogólnopolskiego Konkursu „Moje spotkanie z dzieckiem syberyjskim i jego Japonią – z historią w tle” 2021


Syberia – Japonia – USA – Polska
Pomoc Japonii dzieciom polskim 1919–1922
Lekcja solidarności społecznej
Miło nam poinformować, że uczennica z klasy 3i Lena Śmiłek zajęła II miejsce w konkursie historyczno-artystycznym zorganizowanym przez Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.
Konkurs był przestrzenią kreacji i interpretacji fikcyjnego „spotkania” z dzieckiem syberyjskim i miał odpowiedzieć na pytanie: Jak historia dzieci syberyjskich jest widziana i interpretowana przez młode pokolenie Polaków?
Poprzez konkurs organizatorzy pragnęli, m.in. zapoznać dzieci i młodzież z dziejami dzieci syberyjskich i z pomocą Japonii w ich uratowaniu, a także pomóc uczniom w zrozumieniu ponadczasowego znaczenia tej historii poprzez indywidulane losy ludzkie.
Patronat konkursu: Ambasada Japonii w Polsce, Ambasada Polski w Japonii, Instytut Polski w Tokio, Konsulat Honorowy Japonii w Krakowie. Serdecznie gratulujemy! Opieka: prof. Anna Czepiec-Mączka
Zdjęcia dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Foto Kamil. A. Krajewski.

Stypendysta Regionalnego Programu Stypendialnego

Mamy przyjemność poinformować, że Oliwier Urbanik kl. 1b został Stypendystą Regionalnego Programu Stypendialnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego dla uczniów szczególnie uzdolnionych w zakresie przedmiotów przyrodniczych, informatycznych, języków obcych nowożytnych, matematyki lub przedsiębiorczości. Opieka prof. Anna Czepiec-Mączka. Serdecznie gratulujemy!

Logo projektu Erasmus+ zaprojektowała Zuzanna Posmyk

Gratulujemy Zuzannie Posmyk z klasy 2M, która zwyciężyła w Miedzynarodowym Konkursie Plastycznym na logo projektu Erasmus+ ”Our Historical and Cultural Heritage as our Legacy towards Peace and International Future (Our Past is our Legacy for our Future)”. W konkursie brali udział uczniowie z Polski, Włoch, Grecji i Turcji. Opiekun szkolny prof. Agata Reichert-Zaczek. Poniżej zwycięskie logo, które będzie firmowało cały projekt przez najbliższe dwa lata. Serdecznie gratulujemy!

Laureatka II Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego „Królewska gra – szachy”


W II Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym „Królewska gra – szachy” praca Mai Waleckiej z klasy 1f została nagrodzona i zakwalifikowana do pokonkursowej wystawy prac. Na konkurs napłynęło 420 prac plastycznych z 69 szkół i pracowni plastycznych z całej Polski.
Konkurs wsparł Departament Edukacji UM Wrocławia. Pokonkursowa wystawa prac trwa od 26 maja do 25 czerwca 2021 roku w Galerii MDK „Śródmieście” we Wrocławiu. Mottem wydarzenia stało się hinduskie przysłowie sprzed 2 tysięcy lat „Szachy są jak ocean, gdzie się mrówka napije i słoń wykąpie”. Na ekspozycję złożyły się prace malarskie, formy rzeźbiarskie, grafika, rysunek, fotografia, które za pomocą środków plastycznych ukazują magię królewskiej gry.
Poziom artystyczny, dojrzałość i nieokiełznana wyobraźnia autorów, która ten trudny temat przeniosła wręcz w metafizyczny wymiar, sprawiła że wystawa pokonkursowa jest niezwykłym wydarzeniem. Serdecznie gratulujemy! Opieka: prof. Anna Czepiec-Mączka.

Sukcesy uczniów w XVI Olimpiadzie Przedsiębiorczości


Z ogromną przyjemnością informujemy o kolejnych sukcesach naszych uczniów.

W XVI Olimpiadzie Przedsiębiorczości tytuł laureata i 10 miejsce w Polsce zdobył Dawid Krzykawski z klasy 2d.
Tytuł finalisty i 27 miejsce w kraju wywalczył uczeń klasy 3a Franciszek Hodor.

Serdecznie gratulujemy!

XX Ogólnopolska Wystawa Fotografii Dzieci i Młodzieży Białystok 2021 z udziałem Sobieszczaków


Miło nam poinformować, że praca fotograficzna Róży Rudek z kl. 2P (opieka prof. Agata Reichert-Zaczek) oraz Wiktora Klamry z kl. 3d (opieka prof. Anna Czepiec-Mączka) zostały zakwalifikowane do XX Ogólnopolskiej Wystawy Fotografii Dzieci i Młodzieży pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Podlaskiego.
Na wystawę nadesłano 2083 zdjęcia 524 autorów. Do wystawy jury zakwalifikowało 141 zdjęć 106 autorów. Autorzy zdjęć zakwalifikowanych do wystawy otrzymają pamiątkowy katalog. Uroczyste otwarcie wystawy pokonkursowej i wręczenie nagród odbędzie się 11 czerwca 2021 roku o godz. 11.00. Wydarzenie będzie transmitowane na stronie FB Młodzieżowego Domu Kultury w Białymstoku. Serdecznie gratulujemy!

Powrót do szkoły

Powrót do szkoły to czas zmian i wyzwań. Mogą one budzić wiele emocji i napięć. Poniżej grafiki zawierające kilka prostych sugestii, jak ze spokojem wejść w ten nowy etap roku szkolnego. Bądźmy dla siebie wyrozumiali!

Rodziców prof. Ewa Adamus zaprasza do zakładki Psychologa i Pedagoga szkolnego, gdzie znajdą Państwo link do e-booka dotyczącego wypalenia rodzicielskiego i strategii radzenia sobie w tym trudnym stanie. Zapraszamy !

Profilaktyka cukrzycy w II LO


Cukrzyca to jeden z największych problemów zdrowotnych w Polsce. Lawinowo rośnie liczba chorych – tak na świecie, jak i w Polsce. Uczniowie II LO mieli okazję wziąć udział w prelekcjach dotyczących problemu cukrzycy, jej profilkatyki i sposóbów leczenia. Zajęcia zostały przeprowadzone w 23 klasach. Organizatorem było Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Medycyny IFMSA – Poland Oddział Kraków, działające przy Uniwersytecie Jagiellońskim i zrzeszające studentów wszystkich kierunków lekarskich w Polsce.

Studenci kierunku lekarskiego w atrakcyjny i ciekawy sposób przedstawili najważniejsze zagadnienia dotyczące występowania choroby, jej profilaktyki, przebiegu oraz sposobów leczenia.

Koordynacja: pedagog Magdalena Czaderska

Sukcesy uczniów w XXXIV Olimpiadzie Wiedzy Ekonomicznej

Z ogromną radością informujemy o sukcesach naszych uczniów w XXXIV Olimpiadzie Wiedzy Ekonomicznej.

Dawid Krzykawski z klasy 2d został laureatem 3. miejsca.

Franciszek Hodor z klasy 3a uzyskał tytuł finalisty. Frankowi zabrakło tylko 2 punktów do tytułu laureata.

Dawid będzie reprezentował nasz kraj w Międzynarodowej Olimpiadzie Ekonomicznej.

Serdecznie gratulujemy!

Pytania z etapu finałowego i pozostałe szczegóły dostępne tutaj

Wyniki III edycji Ogólnopolskiego Konkursu Fotograficznego „Wiosna, ach to ty”

Miło nam poinformować, że prace fotograficzne uczennic z naszego liceum zostały nagrodzone w III edycji Ogólnopolskiego Konkursu Fotograficznego Wiosna, ach to ty organizowanego przez Centrum Kultury Podgórza w Krakowie.
II miejsce – Emilia Pasich, klasa 2P.
III miejsce – Aleksandra Szot, klasa 2N.

Wystawa online dostępna będzie na fb Centrum Kultury Podgórza. Opieka.prof. Anna Czepiec-Mączka. Serdecznie gratulujemy!

Matura 2021

Już po raz drugi w związku z pandemią koronawirusa egzaminy maturalne odbywają są w reżimie sanitarnym.


W tym roku szkolnym maturzyści mają obowiązek przystąpienia do trzech obowiązkowych egzaminów pisemnych: z języka polskiego, z matematyki i z języka obcego na poziomie podstawowym.

Nie muszą natomiast przystępować obowiązkowo do jednego pisemnego egzaminu na poziomie rozszerzonym, czyli do egzaminu z tzw. przedmiotu dodatkowego lub do wyboru.  Chętni uczniowie będą mogą napisać sprawdziany z maksymalnie sześciu takich przedmiotów.

Tegoroczni absolwenci nie muszą przystępować również do dwóch – obowiązkowych w poprzednich latach – egzaminów ustnych: z języka polskiego i z języka obcego.

Aby zdać maturę, abiturient musi uzyskać minimum 30 proc. punktów z egzaminów obowiązkowych. W przypadku przedmiotu do wyboru nie ma progu zaliczeniowego, wynik z egzaminu służy tylko przy rekrutacji na studia.

Wszystkim Maturzystom życzymy powodzenia!

230. rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja

Z okazji przypadających na miesiąc maj ważnych wydarzeń, klasy 2f i 2R przygotowały interaktywny plakat. Zachęcamy do obejrzenia!

Wykonanie: Igor Jangrot, śpiew: Martyna Sala, poezja i muzyka: Magdalena Pajdzik.

Opieka: prof. Urszula Batorska oraz prof. Eliza Wojtasik

Koło Kulturalne II LO – spotkanie z aktorem panem Tomaszem Schimscheinerem


W środę 21 kwietnia br. odbyło się spotkanie online z panem Tomaszem Schimscheinerem, zorganizowane przez prof. Annę Czepiec-Mączkę wraz z Kołem Kulturalnym. Nasz gość to znany aktor teatralny i filmowy, artysta przez lata związany z krakowskimi teatrami Bagatela, im. J. Słowackiego, Ludowym i Teatrem STU. Obecnie gra główną rolę w Teatrze Nowym Proxima w przedstawieniu o Stevenie Adlerze, perkusiście legendarnej heavy metalowej grupy Guns N’Roses. Jest wykładowcą Wydziału Aktorskiego Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.

Temat spotkania brzmiał: Aktorstwo teatralne a filmowe, dlatego mogliśmy dowiedzieć się wiele nie tylko o relacji pomiędzy aktorem a widownią, ale również o tym, w jaki sposób Tomasz Schimscheiner wciela się w konkretne role i co uważa za niezbędne w swojej pracy. Nasze gość podkreślił wielką rolę widzów w tworzeniu klimatu spektaklu, bo przecież aktorzy nie mogą istnieć bez widzów, są równie ważni jak sam spektakl czy film. Grane postacie odnajduje w sobie, nie udaje, lecz staje się nimi.

Tomasz Schimscheiner bardzo uprzejmie i wyczerpująco odpowiadał również na wszystkie pytania, dzięki czemu mogliśmy poznać jego inspiracje filmowe i literackie, a ponadto zapytać o rady dla osób zainteresowanych sztuką. Aktor zaczytuje się w biografiach granych przez siebie osób, by móc dobrze je poznać (na potrzeby wcześniej wspomnianego spektalu o Guns N’Roses były to biografie Stevena Adlera i Ozzy’ego Osbourne’a) oraz jest fanem twórczości Christophera Nolana. Oglądając filmy, lubi wyszukiwać najdrobniejsze detale (np. tytuły książek na regale w “Interstellar”), zwraca uwagę na pracę kamery i to, w jaki sposób w filmach opowiadana jest historia.

Podczas spotkania padło również pytanie o radę dla tych uczniów naszej szkoły, którzy chcieliby rozpocząć w przyszłości własną przygodę z aktorstwem, ale z różnych powodów mają jeszcze wątpliwości. Odpowiedź była prosta – należy iść za głosem serca, rozważnie podążać za pasją, za tym, co daje nam radość i pcha do przodu. Uważam, że jest to świetna rada nie tylko dla przyszłych aktorów, ale też dla wszystkich, którzy po opuszczeniu murów naszej szkoły będą musieli wybrać konkretną drogę życia.

Dziękujemy Panu Tomasz Schimscheinerowi za to, że znalazł czas na to niezwykle inspirujące spotkanie. Dziękujemy Marcie Szaflarskiej z klasy 2d za perfekcyjne jego przeprowadzenie i Zosi Figlarskiej z klasy 2e za grafikę, którą przekazaliśmy naszemu gościowi, tym razem wyjątkowo zamiast kwiatów. Dziękujemy pani prof. Annie Czepiec-Mączce, która wszystko zorganizowała i bez której nasze spotkanie by się nie odbyło.

Zofia Betlej, kl. 2h

Organizacja: prof. Anna Czepiec-Mączka.

Złota Szkoła NBP – lekcje w ramach ekonomii w praktyce

„Lekcje z ekonomią” w ramach projektu Złota Szkołą NBP były realizowane również  w trakcie zajęć ekonomii w praktyce. W sumie w okresie trwania projektu w klasach 2d oraz 2N odbyło się 27 jednostek lekcyjnych.

Podczas zajęć ekonomii w praktyce uczniowie korzystają z branżowych symulacji biznesowych firmy Revas. W trakcie trwania projektu uczniowie korzystali z aplikacji Agencja eventowa.

Branżowe Symulacje Biznesowe to narzędzie przeznaczone do nauki prowadzenia działalności gospodarczej oraz podstaw przedsiębiorczości. W ramach symulacji uczestnicy podejmują realne decyzje biznesowe zarządzając wirtualnym przedsiębiorstwem doświadczając biznesu m.in.: zaciągają kredyty, obsługują rachunki bankowe, oszczędzają na lokatach, tworzą stanowiska pracy, zatrudniają pracowników, ustalają wynagrodzenia, kupują sprzęt, inwestują w reklamę tradycyjną oraz internetową, ustalają ceny.

Branżowe Symulacje Biznesowe Zarządzania Projektami przeznaczone są do nauki zarządzania projektami. W ramach symulacji uczestnicy stają się Projekt Menedżerami i podejmują realistyczne decyzje związane z prowadzeniem projektu w firmie.

Realizacja: dr Wioletta Nogaj

Zestawienie wszystkich lekcji zrealizowanych w ramach zadania: lekcja z ekonomią dostępne tutaj

Złota Szkoła NBP – lekcje w ramach podstaw przedsiębiorczości

W ramach projektu Złota Szkołą NBP zadanie w kategorii „lekcja z ekonomią” było realizwoane w klasach 2K, 2L, 2M, 2N, 2P oraz 2S.
W sumie w ww. klasach w trakcie trwania projektu zrealizowano 72 lekcje, w każdej z klas na następujące tematy:

      1. Pieniądz – formy, właściwości, funkcje.
      2. Inflacja, przyczyny i skutki. Zabezpieczenia polskich banknotów.
      3. Instytucje rynku finansowego.
      4. Bank centralny: rola, funkcje. Rodzaje polityki pieniężnej.
      5. Utrwalenie wiadomości z tematów 1-3 – ćwiczenia.
      6. Usługi finansowe: karty, konta, lokaty.
      7. Oszczędzanie – prezentacje.
      8. Procent prosty i składany.
      9. Lokaty – zadania. Kredyty – film.
      10. Kredyty: ranking, kalkulator, zdolność kredytowa – ćwiczenia
      11. Usługi finansowe – ćwiczenia.
      12. Oszczędzanie – ćwiczenia. Umowa kredytowa.
      13. Powtórzenie wiadomości na temat finansów osobistych – praca kontrolna.

    Poniżej wybrane materiały edukacyjne oraz prace uczniów.

    W trakcie zajęć uczniowie poznali m.in.:
    1. historię polskiego pieniądza (praca ucznia: mapa myśli),
    2. zabezpieczenia polskich banknotów (uczniowie sprawdzali samodzielnie zabezpieczenia),
    3. główne bankowe i pozabankowe instytucje rynku finansowego (uczniowie samodzielnie odpowiadali na pytania w aplikacji internetowej m.in. na temat KNF, BFG, SKOK-ów, UFG),
    4. rolę i funkcje banku centralnego oraz podstawowe narzędzia polityki pieniężnej prowadzonej przez NBP (stopy procentowe, operacje otwartego rynku, rezerwę obowiążkową),
    oraz
    5. wykonali prezentacje na tematy związane z oszczędzaniem (Podstawowe zasady racjonalnego wydawania pieniędzy, Najczęstsze błędy finansowe, które popełniamy, Dobre nawyki finansowe przydatne w oszczędzaniu, Sposoby na tanie zakupy w internecie, W jaki sposób nieświadomie marnujemy pieniądze?),
    6. rozwiązywali zadania dotyczące procentu prostego i składanego, realnej stopy oprocetowania, RRSO (praca ucznia – wykonanie kilku kart pracy polegających na rozwiązaniu zadań dotyczących kredytów i oszczędności),
    7. samodzielnie sprawdzali zdolność kredytową dla kredytu konsumpcyjnego i hipotecznego w wariantach rat stałych i malejących
    8. samodzielnie czytali umowę kredytową, a następnie na podstawie poradnika jak czytać umowę kredytową wskazywali popełnione błędy
    9. przygotowali kodeks bezpiecznego korzystania z rachunku bankowego i karty płatniczej
    9. napisali pracę kontrolną obejmującą ww. zagadnienia.
    Realizacja dr Wioletta Nogaj

Złota Szkoła NBP – piąta „lekcja z ekonomią”

Kolejną lekcję przygotowała prof. Anna Szefer-Kłęk.
Lekcja odbyła się w dniu 2 marca.
Temat: „Złota Szkoła NBP – Jak założyć swój pierwszy rachunek w banku (słuchanie, czytanie, ćwiczenia leksykalne)”

Lekcja została przygotowana przy użyciu platform edukacyjnych Nearpod oraz Kahoot! w oparciu o samodzielnie opracowane ćwiczenia na podstawie zasobów znajdujących się na platformie YouTube oraz przy wykorzystaniu informacji znajdujących się na portalu edukacyjnym The Simple Dollar. Lekcja zakończona zadaniem domowym dla uczniów- grą edukacyjną Spent.

Złota szkoła NBP – czwarta „lekcja z ekonomią”

W ramach projektu Złota Szkoła NBP  uczniowie klasy 2g przez 4 godziny lekcyjne rozwiązywali zadania dotyczące procentu prostego i złożonego. Zajęcia prowadziła prof. Dorota Kasprzyk w ramach lekcji matematyki. Daty i terminy realizacji:

  • 5 marca: „Procent składany, procent prosty”
  • 8 marca: „Oprocentowanie lokat i kredytów” (2 godziny lekcyjne w jednym dniu)
  • 9 marca: „Raty malejące i stałe kredytu”

Podczas lekcji uczniowie rozwiązali poniższe zadania

Złota Szkoła NBP – trzecia „lekcja z ekonomią”

W dniach 19 kwietnia oraz 22 kwietnia  „lekcję z ekonomią” w ramach projektu Złota Szkoła NBP w grupie 2n1 zrealizowała prof. Ilona Zych – Chodak. Zajęcia odbyły się w języku niemieckim i obejmowały łącznie 2 jednostki lekcyjne. Temat: „ Auf der Bank” (W banku).

W trakcie lekcji uczniowie:

  1. przygotowali dialog dotyczący wizyty w banku,
  2. obejrzeli filmik/scenkę na temat jak założyć konto w banku,
  3. przygotowali komiks,
  4. zaproponowali wskazówki jak oszczędzać pieniądze,
  5. przygotowali krótką prezentację na temat inflacji w Polsce i Europie.

lipiec 2024
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  



Aktualnie online: 0
Dzisiaj: 85
W tym tygodniu: 9591
W sumie: 5054055

bip