Piętnastego listopada w naszej szkole odbyła się debata oxfordzka pod tytułem „Czy dieta planetarna powinna stać się globalnym standardem żywieniowym ?”. W drużynie propozycji znaleźli się uczniowie z klasy 3i, natomiast drużynę opozycji reprezentowali uczniowie z klasy 3c. Argumentacja propozycji opierała się na zaletach diety planetarnej dla zdrowia i planety. Mówcy podkreślali w swoich wypowiedziach korzyści tej diety i jej plusy dla Ziemi – poprzez chociażby redukcję gazów cieplarnianych czy poprawę jakości środowiska naturalnego.
Opozycja z kolei zwróciła uwagę na fakt, że dieta planetarna może powodować niedobór niektórych witamin w organizmie człowieka – B12, D, wapnia czy retinolu. Mówcy z opozycji przedstawili także argumenty przemawiające za brakiem możliwości produkcji niektórych składników wykorzystywanych w diecie na wybranych obszarach ziemskich – m.in. uprawę roślin strączkowych na obszarach dotkniętych suszą.
Obie drużyny wykazały się dużą wiedzą i zaangażowaniem w dyskusję. Publiczność przyznała swój głos drużynie opozycji, zaś jury opowiedziało się po stronie propozycji – tym samym zapewniając im zwycięstwo w debacie!
Czym jest dieta planetarna?
„Dieta planetarna to plan żywieniowy, dzięki któremu można dbać o dobre samopoczucie i osiągnąć korzyści dla środowiska. Jest odpowiedzią na konieczność transformacji globalnego systemu żywnościowego, który obecnie przyczynia się do destabilizacji klimatu i do katastrofy ekologicznej. Została opracowana przez międzynarodową Komisję EAT-Lacet, złożoną z ekspertów zajmujących się żywieniem, zdrowiem, zrównoważonym rozwojem i polityką”.
Tekst: Gabriela Jedynak kl. 3c
Zdjęcia: Urszula Grodzka 2h
Organizatorzy: Edyta Heiza, Elżbieta Kramarz, Olga Błyskal w ramach projektu Europa piękno w różnorodności