Trudne drogi dzieci syberyjskich do Polski (1919–1923)
W kręgu solidarności społecznej, pomocy i przyjaźni
Sagę dzieci syberyjskich najlepiej można poznać, a także zrozumieć ponadczasowe znaczenie tej historii poprzez indywidualne losy ludzkie. Obecna, V edycja Konkursu, podobnie jak poprzednie edycje, była „otwartą lekcją historii”, gdyż opierała się na zasadzie samodzielnego, poszukującego i twórczego poznawania losów dzieci syberyjskich oraz przenoszenia wiedzy o tamtych odległych już wydarzeniach do naszego dzisiejszego świata.
Konkurs ten, w zamyśle organizatorów czyli Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, jest przestrzenią kreacji i interpretacji fikcyjnego „spotkania” z dzieckiem syberyjskim i ma odpowiedzieć na pytanie: Czego uczy nas historia dzieci syberyjskich dzisiaj, w świecie, w którym wspaniały rozwój technologii i kultury idzie w parze z licznymi napięciami, niepokojami i zagrożeniami? Jak historia dzieci syberyjskich jest widziana i interpretowana przez młode pokolenie Polaków? Konkurs polegał na wykazaniu się wiedzą o wydarzeniach, obejmujący dzieje dzieci syberyjskich i pomoc Japonii widziane na tle wydarzeń: rewolucji rosyjskiej i wojny domowej na Syberii 1917–1922, dziejów Polaków na Syberii, interwencji wojskowej na Syberii, stosunków japońsko-rosyjskich 1919–1922 oraz wykonaniu pracy artystycznej.
I miejsce w konkursie zajęła Julia Dąbroś z klasy 3c pod opieką prof. Anny Czepiec-Mączki.
Serdecznie gratulujemy!
Partnerami Konkursu są Social Welfare Corporation Fukudenkai w Tokio oraz Port of Humanity Tsuruga Museum a patronat honorowy objęli: Ambasada Japonii w Polsce, Instytut Polski w Tokio, Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Japonii, Konsul Honorowy Japonii w Krakowie.