Wiosenna edycja Szkoły Czytania Krakowa Miasta Literatury UNESCO

Wiodącym tematem wiosennej edycji Szkoły czytania KMLU była polska i zagraniczna literatura najnowsza. Uczennice i uczniowie uczestniczyli w spotkaniach z Jakubem Kornhauserem – klasa 2e i 3T; z Mateuszem Pakułą; z Olgą Drendą – klasa 2e; z Magdaleną Heydel – rozszerzenie z języka angielskiego 1C8.

Szkoła czytania KMLU to projekt, który organizujemy z przekonaniem, że uważne czytanie pozwala dziś lepiej stawiać czoła niełatwym wyzwaniom współczesnego świata, mobilizuje do solidarności i wzajemnej troski, oswaja inność. Wierzymy, że samodzielna lektura nie musi kojarzyć się ze żmudnym szkolnym obowiązkiem, ale może stać się ważnym elementem samorozwoju dla młodych ludzi” – podkreśla Urszula Chwalba, kierownicza Działu Literackiego KBF, który organizuje projekt w ramach programu Kraków Miasto Literatury UNESCO.

Zajęcia z Jakubem Kornhauserem poetą i literaturoznawcą dotyczyły zjawiska liberatury – szerokiego kontekstu kreacji książki. Świergot Marcina Mokrego, poddany analizie przez uczniów, ukazał odczytanie świata przez tworzywo-współczesny język, jego formę i treść.

Uczniowie z klasy 1e mieli przyjemność odczytać wspólnie z autorem tekstu i reżyserem  Mateuszem Pakułą dramat jego autorstwa Stanisław Lem vs Philip K. Dick, a także porozmawiać o odczuciach związanych z jego odtworzeniem. Mieli okazję, by zrozumieć, na czym polega praca nad rolą oraz interpretacja tekstu na potrzeby spektaklu teatralnego.

Zajęcia z Olgą Drendą pisarką, dziennikarką, antropolożką i tłumaczką skupiały się na tematyce lat 90 tych oraz na historiach o istotach nadprzyrodzonych.  Uczniowie analizowali teksty dotyczące przemian gospodarczych w życiu codziennym oraz omawiali wpływ manipulacji na obraz współczesnego świata.

O zajęciach z Magdaleną Heydel, filologiem i  przekładoznawczynią /m.in. Josepha Conrada, T.S.Eliota, Seammusa Heaneya, Alice Oswald, Virginii Woolf/,  na podstawie tekstu Alice Oswald Monument. Wykopaliska z Iliady, pisze uczeń z klasy 1d Franciszek Dynda „Uwaga zwrócona została na strukturę tekstu, w którym opisy śmierci żołnierzy greckich i trojańskich przeplatały się z porównaniami do świata natury. Ważny w interpretacji tekstu był fakt, że opisano śmierć każdego człowieka jako odrębne doświadczenie, tworząc obraz rzeźni, ale bez ogólników. Porównania do świata natury były powtarzane, co podkreślało, jak bardzo są ważne. Jak bardzo istotne jest życie, każde z osobna.” Tym razem, próba interpretacji ukazała, jak ważne w odczytaniu tekstu są atmosfera i energia oraz wyjście poza komunikację międzyludzką, by dotrzeć do istoty natury.

Organizacja i opieka: prof. Anna Czepiec-Mączka, prof. Katarzyna Miko, prof. Anna Wierzbicka.

czerwiec 2022
P W Ś C P S N
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  



Aktualnie online: 4
Dzisiaj: 485
W tym tygodniu: 3893
W sumie: 5191949

bip